неделя, 23 август 2015 г.

От блога до книгата - смислен подход за завършване на книга

по Нина Амир - преподавател по творческо писане и изключителен блогър, от президента на "Book Baby"


Всеки автор или човек, на когото му предстои да стане автор, четящ този блог, знае един неоспорим факт - да завършиш книга е трудна работа. Леят се кръв, пот и сълзи - и това, само за да минете през първа глава. Все пак, наистина няма друг път към отпечатването на книгата, та дори и да си наемете писател-призрак или последното ви име да е Кардашян.
А има ли по-лесен начин? Аз, в качеството си на президент на "BookBaby", имам привилегията да интервюирам големи автори, но рядко имам време да прочета всичко, което са написали. Книгата на Нина е изключение. Защо? Защото нейните идеи за писане на книга, използвайки силата на блог-публикациите, има много по-голям смисъл за мен.
Беше лято, когато започнах да пиша следваща книга. Чудех се как да намеря време в заетото си ежедневие и графика у дома, та да я завърша до края на годината. Да избягат от тиктакането на часовника е спирало много обещаващи романи или книги само от това да бъдат започнати, какво останало - завършени.
"Това не е оправдание" - казва Нина, която е (поемете си дълбоко дъх) редактор, консултант и преподавател по писане, блогване и автор на... нехудожествена литература. Тя поддържа пет блога, включително "Напишете нехудожествена литература СЕГА!", "Как да блогваме книга" и "Както духът ме води"; списва две колонки и всяка седмица говори за писане и публикуване в едно радио шоу. "Нещото, което спира повечето амбициозни автори, е, че писането на книга изглежда толкова непреодолимо" - казва Нина, която също така успява да бъде инструктор по гласов диалог и понастоящем работи по дипломата си. "Проектът е твърде голям, твърде сложен и аз просто нямам достатъчно време."
Звучи познато. И така, как Нина ни препоръчва да започнем? Като създадем уебсайт или поддържаме блог.

Чакай! Ако нямам време да пиша, как бих могъл/-а да имам време да пиша и поддържам блог?

"На всеки успешен автор ще му трябва уебсайт и наистина, блогът е уебсайт сам по себе си." - казва Нина. Всъщност, нейният уебсайт казва всичко: "Блогърстването подсигурява най-бързия и най-лесен начин да напишете книга." Можете да си блогърствате по Ваш начин, докато стигнете до книгата или успешно да публикувате книгата си пост по пост.
"Това е напълно изпълним процес за написване на книга, въпреки че е по-лесно с нехудожествена литература, отколкото с художествената" - казва Нина. - "Това разпарчетосва книгата Ви на блог размери, ако щете, което означава да пишете 300 до 500 думи на ден - две страници - струва си. Повечето хора, ако се съсредоточат, могат да ги напишат за час или два."
"Ако помислите, това са средно 400 думи на ден. Ако една добра, нехудожествена книга се състои от 70 000 думи, това ще Ви отнеме около шест месеца" - казва Нина. "Бихте могли, на теория, да блогвате две книги на година, ако сте отдадени. Ако искате да правите кратки книги, можете да блогвате по една книга на всеки два месеца."
Процесът на писане на книга "публично" в личния Ви блог е това, което прави метода на Нина, приложим за мен. Нейният метод не изисква писането на книга глава по глава в последователни постове ("Това е серийност" - отбелязва тя). Подходът й е няколко крачки напред в писателския процес.
"Това е стратегия и тактика. Планирате и пишете книга едновременно" - казва тя. - "Да накъсате мислете си на хапки с размер на публикация. Не да пишете глави, а да ги накъсате на, да кажем, 10 подзаглавия, което се случва е една блог публикация."
Но да изложите пред читателите на блога Ви идеите автоматично подобрява книгата в движение според Нина. "Имате истински читатели, които са последователи на блога Ви и това е много по-добрия вариант от бета-читателите" - казва тя. "Това са хората, които се интересуват от тематиката Ви. Уцелвате точния целеви пазар и ако наблюдавате статистиката на сайта си, това може да облекчи нещата що се отнася до съдържанието."

Разбира се, писането е само половината от питката при самопубликуващите се автори

"На авторите им се натрапва посланието, че самопубликуването е лесен и бърз път до това да бъдеш успешен автор" - казва Нина. "Но не само това е пътят. Аз съм напълно за това да имаме положителни мисли и ясна визия, но твърде много автори не осъзнават, че без маркетинг, те няма да продадат книгите си."
И ето го мястото, където Вашият блог отново влиза в играта.
"Аз започнах да блогърствам книгата си на много по-високи обороти, отколкото може би повечето хора, нещо от типа на 5 до 7 пъти седмично. Наблъсках цял тон съдържание в блога. Вие можете да правите това веднъж седмично или месечно." - казва Нина.
Не оптимизация на търсачката или някакви номера са привлекли трафик към блога си. "Наистина е просто. Трябва да се фокусирате върху темата си" - казва Нина. "Колкото по-постоянно блогвате, толкова повече шансове имате Google да намери съдържанието Ви и да постави в каталога ключовите думи и термини, които привличат хората към Вас."
Нина съветва всяка публикация да бъде между 300 и 700 думи, за да привлече вниманието на търсачката. "Аз правих това пет месеца и до четвъртия бях на първо място в търсачката на Google за моята тема" - казва тя.



Няма коментари:

Публикуване на коментар